Duurzame inzetbaarheid is een meerwaarde

Een goede werkgever zijn voor arbeidsmigranten, dat is altijd al het uitgangspunt van AB Midden Nederland geweest. Sinds september vorig jaar is daar een onderdeel bijgekomen: via Duurzame Inzetbaarheid aandacht geven aan de carrièreplanning van de EU-medewerkers. Verantwoordelijk hiervoor zijn onder anderen de relatiebeheerders Dennis Oomen en Jaco Muijs.

Nadenken over welke kant je op wilt in je loopbaan, hoe je je werk kunt blijven doen tot je zeventigste, het zijn vragen die binnen AB Midden Nederland heel gebruikelijk zijn. Om daar ook voor de uitzendkrachten uit Oost-Europa handen en voeten aan te geven besloot de coöperatie deel te nemen aan een programma van de organisatie Doorzaam, die zich richt op Duurzame Inzetbaarheid.

Vanuit AB Midden Nederland meldden Dennis Oomen, Jaco Muijs, Marga Hendriksen en Gwendolin van der Krogt zich hiervoor aan. In september volgden de twee relatiebeheerders hiervoor een workshop. “Het doel daarvan was ons de handvatten te geven om straks zelf zulke workshops te kunnen geven”, vertellen ze. “Eén woord staat centraal: aandacht. We denken met de arbeidsmigranten mee over een goede en gezonde loopbaan. Wij willen hen daarbij helpen en begeleiden.”

Als je er puur zakelijk naar kijkt, kun je natuurlijk zeggen: ze werken hier een paar jaar en gaan dan weer terug naar Polen of een ander land. Waarom zou je dan investeren in Duurzame Inzetbaarheid? Dat is niet de insteek van AB Midden Nederland. “Door hen beter van hun mogelijkheden gebruik te laten maken kunnen ze zich ontwikkelen, zijn ze gemotiveerder en dus ook aantrekkelijkere werknemers voor onze opdrachtgevers. Het is voor iedereen beter én het past bij hoe AB Midden Nederland omgaat met EU-medewerkers.”
In maart hielden Jaco en Dennis voor de eerste keer een workshop. “Het was mooi om te zien dat er meteen al acht EU-medewerkers aanschoven. Al moet het nog wel groeien. Zij komen hierheen met het idee dat ze een bepaalde tijd hard moeten werken op een plek die misschien niet bij hen past, maar wel geld oplevert. ‘Als ik maar werk heb’, dat is hun basis. Het besef dat er veel meer kansen zijn, is er niet altijd.”

Ondanks de geringe opkomst was de workshop toch een succes. “We hebben het als heel positief ervaren. De reacties waren echt enthousiast. Duurzame Inzetbaarheid gaat over gezondheid, loopbaan, werkcultuur en motivatie. Wij hebben ons gericht op de loopbaan en de vraag gesteld: ‘Hoe kunnen we jullie daarbij helpen?’. Met behulp van stellingen zijn we daarmee aan de slag gegaan. Je helpt hen zo om zichzelf af te vragen: wat kan ik en wat wil ik? Ze zitten niet vast aan het werk aan een lopende band of bij een bepaald bedrijf, er zijn volop kansen.” Het blijft niet bij één geslaagde bijeenkomst. De deelnemers krijgen per persoon een budget van 500 euro om een opleiding te volgen. “We gaan nu één op één het gesprek aan om te kijken welke richting iemand op wil.”

Het eerste achttal deelnemers fungeert wat Dennis en Jaco betreft als ‘eerste schapen over de dam’. “Het moet een olievlekwerking krijgen. Zij zijn enthousiast en vertellen het weer door. Bijzonder is dat we zelf ook anders naar EU-medewerkers zijn gaan kijken. Minder naar wat iemand nu doet, maar meer naar de verdere kansen en mogelijkheden. Die manier van kijken moet ook als een olievlek door heel AB Midden Nederland gaan. We halen nu sneller de parels eruit. Dat is voor de EU-medewerkers zelf een grote meerwaarde, maar zeker ook voor onze klanten.”