Dé leverancier van goede medewerkers voor elke werkplek

Recruiters van AB Midden Nederland: Laurens van den Berg en Justyna Lindenbergh



AB Midden Nederland staat garant voor vakkrachten, tijdelijk en langdurig, die naadloos passen bij het werk waarvoor ze nodig zijn én de bedrijfscultuur waarin ze ingezet worden. Maar waar haalt de coöperatie hen vandaan? En hoe verloopt de selectie aan de poort om de kwaliteit te kunnen leveren waar AB Midden Nederland om bekend staat? Vragen waar Justyna Lindenbergh (teamleider recruitment EU) en Laurens van den Berg (recruiter voor de Nederlandse markt) graag op ingaan.

Op een verjaardag heeft Laurens het trouwens net zo graag over werving en selectie, als hij uit moet leggen wat zijn baan als recruiter inhoudt. Want daar draait het bij Justyna en Laurens om: het in de eerste plaats binnenhalen van werknemers, al dan niet op tijdelijke basis, hen enthousiast maken voor AB Midden Nederland, en tegelijkertijd grondig nagaan of zij ook passen in het team van de coöperatie.

Netwerken
De werving is voor een belangrijk deel netwerken: zorgen dat je als recruiter bekend bent in ‘het veld’. Laurens: “Voor Nederland gaat het daarbij bijvoorbeeld om docenten van middelbare en MBO-scholen. We merken in toenemende mate dat zij AB Midden Nederland naar voren schuiven voor stages of een BBL-traject. Op informatiebijeenkomsten van scholen zijn wij zoveel mogelijk aanwezig om te vertellen wat wij te bieden hebben. Waar we ook gebruik van maken: het netwerk van onze eigen medewerkers. Wij vragen hen: vraag eens rond bij familieleden of vrienden of werken bij AB Midden Nederland niks voor jou is. Als het lukt, zit er een leuke bonus aan vast.”

Van zeker zo groot belang: AB Midden Nederland online laten zien. Social media is daarbij niet meer weg te denken. “Mede daarom hebben we in Polen, waar de meesten van onze EU-medewerkers vandaan komen, inmiddels een bekende naam”, knikt Justyna. “We hebben in dit land een eigen kantoor, maar zijn vooral ook online veel actief. Denk daarbij naast social media aan internetfora, waar gesproken wordt over waar je het beste kunt gaan werken.”

Kansen
Laurens werkt samen met een collega-recruiter, Justyna geeft leiding aan een team van vier medewerkers in Nederland en drie in Polen. Er is dus een behoorlijk aantal uren beschikbaar voor puur het binnenhalen van nieuwe vakkrachten in Nederland en de rest van Europa.

De recruiters van AB Midden Nederland gaan elke dag de concurrentie aan met andere uitzendbureaus. Dat geldt voor Nederland, maar zeker ook voor landen als Polen. Justyna: “Om de beste mensen binnen te halen, moet je iets te bieden hebben en goed bekend staan. Vandaar dat we een aantal jaren geleden besloten hebben om de werving en selectie daar zelf op te pakken. Voor ons staat bijvoorbeeld een goede begeleiding voorop. Niet alleen op het werk, maar ook daarnaast. Het regelen van een BSN-nummer, een ritje naar het ziekenhuis, ervoor zorgen dat je meteen na aankomst naar huis kunt bellen, het zijn allemaal zaken waar AB Midden Nederland voor zorgt. Wij proberen vanuit het oogpunt van werkzoekenden te denken. Inmiddels weten we wat belangrijk voor hen is en wat ze nodig hebben.”

Groot pluspunt van AB Midden Nederland is het brede aanbod. Of je nu in het groen, in de bouw of op een boerderij wilt werken, het is er allemaal mogelijk. Laurens: “Laatst had ik nog een gesprek met een betonwerker. Hij was uitgekeken op zijn werk en wilde als hovenier aan de slag. Ik kan hem dat dan bieden, maar hij kan in de rustige tijd ook een paar weken terug naar de bouw. Daarnaast bieden we allerlei opleidingen aan en hebben we voor bijvoorbeeld BBL-leerlingen veel doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie. Daarmee onderscheiden we ons echt van onze collega’s in de uitzendbranche.”

Wat betreft de selectie is het grondig kennismaken met nieuwe medewerkers de belangrijkste voorwaarde. Geen oppervlakkig gesprek, maar echt doorvragen over wat iemand drijft, wat iemand graag wil en erachter komen wat voor persoon iemand is. “Zo kunnen we bij het maken van een match met één van onze klanten vooraf goed inschatten of een werknemer daar op zijn plek is”, benadrukt Laurens. “Het gaat er namelijk niet alleen om of iemand het werk aankan, maar vooral ook of iemand past binnen een bedrijfscultuur. Daar investeren we vooraf veel tijd in. Het zorgt ervoor dat vaak al bij het eerste bedrijf er een klik is; voor alle partijen werkt dat uiteraard het meest prettig.”

Justyna vult hem aan: “Het is een driehoek waarin we elkaar heel hard nodig hebben: AB Midden Nederland, de medewerker en de klant. Als recruiters zetten wij ons elke dag in om van onze kant ervoor te zorgen dat die relatie goed is. Voor ons zijn de medewerkers die we binnenhalen ook klanten, die al onze tijd en aandacht meer dan waard zijn.”